2017. április 1., szombat

Úgy érzem, nem lesz szükség álruhára (érzékenyek ezt most ne olvassák!)

Az a visszajelzés, hogy szeretitek, ha a fiúkról írok, úgyhogy ezért merek megint és újra, meg újra...

Úgy kezdeném, hogy mikor Belami elkezdte az orvosi egyetemet, akkor mondtam neki, ha majd végzett már, és valóban gyógyít, akkor egyszer majd elmegyek álruhában a rendelésére, mert látni szeretném, megmaradt e annak az embernek, akinek remélem, mert ha nem, hát majd jól észhez térítem egy-két anyai pofonnal.

Aztán tegnap úgy alakult, hogy hazaértem, leültünk a konyhába beszélgetni, és ránk sötétedett.
Amikor felálltam végre, akkor már tudtam, hogy nem lesz szükség itt semmi álruhára, mert Belami olyan ember fog maradni, akinek nem kellenek azok az anyai pofonok, mert annyira kiforrott, annyira kész már emberileg, és jó értelemben.

Az elmúlt hétről beszélt, arról, hogy találkozott mindenféle orvossal, és jól megnézte kívülről, hogy melyik milyen. És ő döntött, ő olyan orvos akar lenni, akinek mindig van egy-két kedves szava a betegekhez, egy mosolya, és ha már úgy kiég, hogy a bunkóság álarca mögé kellene bújnia, hogy megvédje magát, akkor inkább elmegy kutatni, tanítani, vagy csak egyszerűen orvoslátogatónak, de nem hajlandó senki napját megkeseríteni.

Én mindig arra neveltem őket, hogy minden körülmények között úgy viselkedjenek, ahogyan fordított helyzetben maguk is elvárnák. Tapasztalatból mondtam, mert tudom, hogy ez a záloga annak, hogy az ember minden reggel a tükörbe tudjon nézni. (Na jó, a családi életben ez nem mindig sikerül, de hát hol lazítson az ember, ha nem otthon.)
Meséltem neki arról, hogy én is mennyire kiégtem a tizedik évem végére, de akkor sem engedtem meg magamnak soha, hogy ne megfelelő hangnemben beszéljek bármelyik ügyfelemmel. És mert ez már erőfeszítést igényelt, hát eljöttem. Jól tettem, és megint ezt fogom csinálni, ha megérzem, hogy elég.

Belami lelkileg teljes mértékben az én lenyomatom, ezért érzem minden rezdülését, és be sem kell fejeznünk a mondatainkat, mert úgyis megértjük egymást.
Így mikor elmesélte, hogy megint volt egy borzalmas élménye, tudtam neki segíteni (legalábbis remélem), mert ezek a pillanatok nekem is megvoltak, és lesznek is még neki is és nekem is.

Azt mondta, az a napja nem indult jól, és rosszkedve volt egész nap.
Sebészeti szakrendelésre ment le, és csak állt ott, mert nem találta a helyét. Aztán bement egy nő, aki egy rokonunkra emlékeztette. A rokonunk kb. hatvan éves, ősz a haja, és az egykor molett, de rendkívül ápolt nőt tönkretette az ital: csonttá és bőrré fogyott, tartása meggörnyedt, egyszerűen szétesett a leszokás után, mert nem iszik, mióta a férje meghalt. A férje is ivott.
A páciens hölgy is nagyon vékony volt, és a cukorbetegsége miatt a lába -nem tudom hogy írjam szépen- sorvadni kezdett, Belami úgy fogalmazott, hogy ez egy olyan folyamat, amit megállítani nem nagyon lehet, csak lassítani, úgyhogy darabolni kezdik az embert: először a lábujjait amputálják, aztán a lábfejét, majd így tovább, had ne részletezzem.
Én azonnal lecsaptam erre, hogy én ezt nem hiszem, hisz a cukrot lehet rendezni, és akkor..., mire Belami mondta, hogy még nincs vége, mert a hölgynek nincs gyomra a rák miatt, valószínűleg ez okozza, hogy a speciális diéta ellenére is éhezik a szervezete, meg nem úgy bontja a tápanyagokat, hisz a nyelőcső a patkóbélhez van kötve, bonyolult.
Olyan szomorú volt az egész, főleg, amikor levette a nadrágját, hogy megnézzék a lábát. Belami azt mondta, hogy olyan vékony lábat ő még életében nem látott, és érezte, hogy kezd szétcsúszni a sajnálattól, mert a nő olyan kedves volt, meg vidám, olyan méltósággal viselte ezt az egészet.
Aztán amikor az orvos rákérdezett, hogy hány éve cukorbeteg, akkor a hölgy mosolyogva mondta, hogy már harminc éve, épp három éves volt, mikor kiderült, hogy az.
Belami meg csak állt ott, hogy Úr az égben, ez a nő harminchárom éves, és ő azt hitte hatvan körüli, mint a rokonunk, és akkor ő kikéredzkedett a mosdóba megmosni az arcát, mert úgy érezte sírni fog, és ő nem akart sírni.
Amikor mesélte, akkor is bekönnyesedett az egész szeme, és én kétségbeesetten elkezdtem mondani, hogy ilyen nekem is volt, és lesz még neki is, és hogyan kell megtanulnia kezelni, mert nem szerettem volna, ha sírni kezd, mert én is elkezdtem volna, az fix.
Közben meg butaság volt megállítani, mert kinek sírjon, ha nem nekem, de egészen pici volt, mikor utoljára sírni láttam, szóval hirtelen nem tudtam mit csináljak, és ez jött.
Így nem sírtunk, hanem gyakorlatiasan megbeszéltük, hogy ilyenkor van a szakmai énünk, amibe belebújunk, mint egy ruhába, és igyekszünk segíteni, mert az senkinek nem jó, ha a beteggel, ügyféllel, gondozottal, stb... halunk, sírunk.

Még annyi mindenről beszélgettünk az egyre sötétebbé váló konyhában, de a fentieken tépelődtem egy ideig még, hogy talán hagynom kellett volna sírni, meg mondani azt is, hogy időnként sírni kell, ki kell sírni magunkból a feszültséget.
De mond ilyet egy anya a fiának? Hisz a férfiak nem sírnak, ez a norma, a síró férfiakat gyengének gondolják, pedig szerintem a sírás nem a gyengeség jele.
Nem tudom... Nagyon kíváncsi vagyok a véleményetekre. Mit gondoltok erről? A sírás, meg a férfiak. Hm?
 
  

18 megjegyzés:

  1. Ismet egy csodaposzt, koszonom!
    En a mai napig ugy erzem, eletem elso nagy szerelme azert eletem elso nagy szerelme, mert tudott sirni (velem is es ertem is akar). A ferjem mas karakter, de nem ezert lett o a ferjem. En felnezek arra a ferfira, aki mer sirni.
    Anyakent nyilvan mas ez, mert anyakent nem akarod latni, ahogy a gyereked elszomorodik (fuggetlenul a nemetol) es osztonosen vigasztalni probalod. Annak ellenere, hogy a kisbabaknak/kisgyerekeknek a siras a "dolguk", felkapjuk, megpusziljuk, probaljuk kizokkenteni oket. A felnott fiaddal miert cselekednel maskepp? A felallas ugyanaz, csak felnottes eszkozoket hasznalasz mar, elvegre nem kisbaba es mar kepes az erzelmei kezelesere, szavakba ontesere.
    Szoval szerintem semmi hiba egyikotokben sem, sot!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán nincs mit, én köszönöm, hogy tetszett, és főleg a hozzászólást, mert megnyugtatott. Valóban, talán így volt a legjobb, hogy így alakult ez a beszélgetés.
      Annak meg külön örülök, hogy más sem tartja gyengeségnek, ha egy férfi sír.

      Törlés
  2. Miert is jobb, ha az ember befele sir? Engem lanykent ugy neveltek, h csak a gyengek sirnak, mi pedig nem vagyunk, nem lehetunk azok, tehat nem sirunk. Irto nagy baromsag volt, megmondom oszinten. 35 utan kezdtem megtanulni sirni, de nem amikor ideje lett volna, legalabb egyedul, de meg most is van, h hetekig, honapokig cipelem a terheket magamban, s nem hasznal senkinek. Egy csupa nagybetus ferfi nem attol ferfi, h nem sir, egesz mas dolgoktol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm ezt a mélységesen mély, őszinte hozzászólást! <3

      Törlés
    2. Ezek igy vannak velem, regebb szegyelltem volna ezt leirni, de ma mar nem szamit. Na de komolyan, kifejezetten artalmasnak gondolom, ha nem szabad, es ezert egy ido utan mar nem is lehet sirni. Amikor masfel eve meghalt, akit szerettem, csak alltam, acsorogtam, a duh es a dobbenet elszoritott bennem mindent. Nem voltak se konnyeim, se szavaim kifele. Meg mindig ebredek arra ejjelente, h almomban zokogok. Pontosabban par honapja van ez igy. Eddig nem volt erre pelda, de ugy latszik, h ha ebren nincs erre engedely, alomban van, roppant erdekes es meglepo ez nekem. Tul sokan mentek el a minden elok utjan es tul rovid ido leforgasa alatt. Nem is tudom, mit akarok ebbol kihozni, talan csak annyit, h embernek lenni mara mar nem egyenlo szamomra a kemenyseggel, a megingathatatlan, toretlen optimizmussal, a kizarolag minden rendben attituddel, mint regen, mert letagadhatjuk ugyan, de van neha olyan fajta lelki foldrenges, ami alapjaiban renditi meg az addigi velt vagy valos vilagunkat, es utana, bar van ujrakezdes, van elet, de tagadhatatlan, h semmi nem lesz mar ugyanaz, es nem is szabad valtozas nelkul tovabbmenni az uton.
      Abbol amit eddig a fiadrol irtal, azt gondolom, h konnyekkel vagy konnyek nelkul, de boven van benne egyutterzes es irgalom, es nem lenezni fogja az elesettet, hanem konyorulettel lehajolni hozza, h segithessen. Lesz hozza szakmai tudasa is, a tobbi pedig mar csak reszletkerdes.

      Törlés
    3. Minden szavaddal egyetértek. Én sem azt gondolom erősnek, aki soha nem sír, soha nem keseredik el, hanem azt, aki le tudja porolni magát, miután felállt, és tud menni előre... a következő elbotlásig. Mert ez az élet.

      Törlés
  3. Én nagyon sírós voltam / vagyok, szerintem ez biológia így vezetem le a stresszt a hirtelen ijedtséget és a lapuló majd fel-fel törő félelmeket. Rengetegszer volt belőle problémám hogy nem tudtam megállni hogy idegenek előtt ha nem is elsírtam magam de bepárásodott a szemem.
    A Férjemet egyszer láttam sírni, mikor az első lombikunk nem sikerült (pedig az nem volt egy nagy dolog - szerintem) minden más alkalommal (édesanyja halálakor is) teljesen összeszedett volt.

    Én jobban örülnék ha az emberek nyugodtan elpityeredhetnének akkor amikor olyan érzelmi hullám tör rájuk amit nem tudnak másképp kezelni de úgy látom hogy 4-5 éves kor után ez nem elfogadott sem nőktől, sem férfiaktól.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is sírós vagyok, és ahogy haladok a korban, egyre jobban. Én már buktam ki idegenek előtt is, a frászt hozva rájuk. ;-)
      És szerintem is jobb lenne, ha elfogadottabb lenne a sírás. Kevesebb lenne a betegség is.

      Törlés
  4. Számomra M. soha nem volt nagyobb, erősebb, támaszabb, férfibb, mint amikor velem együtt siratta a kislányunkat, kétségbeesetten zokogva, mint egy kisgyerek. Ő amúgy sosem rejtegeti az érzékenységét, sokszor összenézünk könnyes szemmel egy-egy filmjelenet után pl., remélem Kissmajom is mer majd ilyen lenni, próbáljuk ennek megfelelően kezelni a kis fájdalmait.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos vagyok benne, hogy a kisfiatok mer majd ilyen lenni. <3

      Törlés
  5. A sírás emberi dolog, a férfiak pedig emberek - szóval :)

    VálaszTörlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  7. Nekem a fiaim a kisfiaim, akarhany evesek es persze, hogy sirhatnak, ha kell! En biztattam volna, hogy csak sirjon, ha ugy erzi jonak! Az egyutt siras jo :)
    Az idosebbik fiam azt hiszem, 4 vagy 5 eve sirt nekem, mikor szakitott a baratnojevel, 29-30 eves volt akkor.
    Keves igazibb ferfit ismerek nala. (Mi is az, hogy igazi ferfi, btw?)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez is jó kérdés: mi is az, hogy igaz férfi? :-)

      Törlés
  8. Szerintem a sirásnál nincs igazabb pillanat, mindegy a kor, a nem, a szituáció. Igazi férfi, hm. Azt hiszem, az minden nőnek egyéni, hogy mit jelent. Talán leginkább a küzdőképesség, amit te is írtál, hogy fel tud állni és leporolja a kudarcot magáról. Gyönyörű a poszt, és mivel orvos vagyok, nagyonis átérzem. Én a legkedvesebb első betegemmel együtt sírtam, amikor feléledt egy súlyos betegség okozta tudatzavarból. A jó hír, hogy ez a fajta empátia szerencsére megmaradt, csak tudom kezelni, hogy ne menjek rá. És nagyon sok kollégámban ott van, ezért bánt, ha szidják az orvosokat, mert a többségünk a lelkét viszi a vásárra. Bocs az off topic miatt. Szeretettel üdvözlöm Belamit, így ismeretlenül is!😄

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök a hozzászólásodnak. Köszönöm!
      Én is borzasztóan érzékeny vagyok rá, ha az orvosokat szidják, és nem csak Belami miatt. Irtózatosan, nagyon nehéz ez a hivatás, és a felelősség is óriási. Remélem a legjobbakat Belamival kapcsolatosan.
      Minden jót és szépet kívánok neked! :-)

      Törlés